16. januar 2006

Tid for poesi

Til jul fikk jeg en veldig fin presang av min lillesøster, som gjorde meg både rørt og glad. Det var en bok hvor hun hadde skrevet inn de fineste diktene hun vet om. Fremover så skal jeg skrive inn fine dikt i boken til neste jul, og gi den tilbake henne. Slik skal vi gi hverandre boken frem og tilbake til jul. Dette inspirerte meg til å ta frem mine gamle nedstøvede lyrikkbøker. Tenkte jeg kunne skrive noen inn på bloggen etterhvert, så er det flere som kan få glede av litt poesi i hverdagen.

BØNN FOR DRØMMEN

Jeg frykter den kalde,
altfor kloke tanken.
Den som borer så presist,
roper så høgt på sannhet-

Jeg ber for Drømmen:
den gåteblå sløret
som skjuler sannhetens
arrete ansikt.

Ja, jeg ber for Drømmen!

La meg lenge få tro
at suset i skogen er noe mer
enn et fysisk fenomen:
Grenenes friksjon
mot strømmende luft.



Skrevet av Hans Børli



-Poetisk hilsen fra Pilt

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tenk om det kunne gått an å la drømmene styre mer av hverdagen....

Anonym sa...

Ja det hadde vært noe det...