24. januar 2006

=OSLO

I dag har jeg vært på garn- og blad hamstring. 6 nøster av det mykeste deiligste garnet en kan tenke seg, samt 4 nøster til med vidunderlige farger. Ikke vanskelig å glede en Pilt på en tirsdag heller *sukker lykkelig*

Så over til bladene. Ingen nye utgaver av de bladene jeg liker, litt skuffa. Det vil si, det var et hederlig unntak. I dag kjøpte jeg et nummer av =OSLO. En veldig sliten ung dame sto utenfor Oslo City. Hun glippet sånn med øynene at jeg var redd hun skulle falle overende hvert øyeblikk. Jeg tror det eneste som holdt henne stående i oppreist stilling var gammel vane. Det tok litt tid før jeg fikk lett fram pengene, så hun begynte å prate litt med meg. Hun fortalte at hun hadde så store problemer med å sove for tida, så det var hardt å stå og selge blader nå. Det tror jeg på. Hun så fram til å starte med Subutex om et par uker, og håpet på å få søvnen tilbake. Jeg ønsket henne lykke til, og fortsatte videre med =OSLO i garnposen min.

Ifølge =OSLO sin nettside er deres visjon:

Utbredelse av rettferdighet, forståelse
og likhet mellom mennesker og samfunn

- Vårt største og overordende mål er å;
hjelpe rusavhengige og vanskeligstilte til å få; ett bedre liv..
1. Styrke selvtillitt ved å tilby hjelp til selvhjelp
2. Skape opinion omkring sosiale spørsmål
og rusmiddelproblematikk.
3. Økt medmenneskelig engasjement og holdningsendringer
i forhold til rusavhengige og andre vanskeligstilte

Som kjøper kan man si to ting: Man får lov til å føle seg litt snill siden man har kjøpt bladet. Men ikke minst er dette er kjempegodt magasin. Flotte bilder og mye interessant å lese. Det er ikke ofte jeg leser hver eneste side i et magasin, men da jeg kom hjem gjorde jeg nettopp det. Temaet i denne utgaven var kulde, og forfatterne av artiklene gir mye å tenke over.

Legger inn to sitater fra et intervju med Ole Paus i denne utgaven nr. 5/06:

"Vår nasjons historisk sett ekstreme nyrikdom er ikke noe vi har gjort oss fortjent til. Den oppsto ved rent hell, ikke gjennom hardt arbeid. Paus mener at det slett ikke er sikkert at vi har hatt så godt av denne rikdommen.
- Likegyldigheten er velstandens svarte tvillingsøster. Den indre og ytre likegyldigheten har blitt mer og mer synlig. Jeg tror det kommer til å kjølne til her i landet. Kulden angår flere og flere, mange i form av frykt for innbrudd, kriminalitet også videre. Vi kommer til å erkjenne at samfunnet slik det er i dag ikke gagner noen. En annen måte å håndtere det hele på tvinges frem. Vi kommer til å se at olje ikke er den eneste arven vi skal gi videre."

Om sitt eget engasjement sier han
"Jeg prøver vel å stagge den verste samvittigheten. Det uroer meg at mennesker lever i kulden, og at jeg som priviligert er med på å stille dem der. Konfucius, en kinesisk lærer som levde for to-tre tusen år siden, sa at kun et hårstrå skiller mellom fattig og rik. Det er lite som skiller meg fra en selger i salgsavdelingen til =OSLO."

Så får vi bare håpe at selgeren får sove godt i natt, og at hun får en lettere arbeidsdag i morgen.

-Pilt

2 kommentarer:

Anonym sa...

Noen og enhver har godt av å stoppe opp litt og tenke over hvor priviligerte vi faktisk er - og hvor lett det kan være å miste det privilegiet...

Anonym sa...

Jepp! Jeg tror mange ganger vi går rundt med et kunstig skille i hodet vårt, mellom OSS og DEM. Det finnes ikke noe OSS og DEM. Vi er i samme båt, men noen sitter mer utsatt til enn andre i dette fartøyet. Og vi kan alle miste vår priviligerte plass før vi vet ordet av det.