28. januar 2006

Jeg fant, jeg fant!

Utfordringen har vært å finne en sjokoladekake som både er kjempegod og idiotsikker. Idiotsikker fordi baking er et fag med fagbrev, og jeg er veldig langt unna det fagbrevet. Ikke kan jeg fordra å bake heller. Dumme kakene som ler av meg når de står i ovnen og planlegger hvilken kjip overraskelse de skal gi meg når jeg tar dem ut. Men nå har jeg endelig funnet en sjokoladekake som vil være venner med meg. Dessuten er det en kjempeporsjon, og den er like god etter at den har vært innom fryseren. OK, jeg fikk et lite problem. Jeg sto med flere liter kakerøre, som jeg skulle helle i en stor langpanne. Langpanne? Ups, det har jeg jo egentlig aldri hatt nei. Men en løsning finner men jo alltid, og ovale kaker er jo orginalt. (Jeg ønsker meg forresten en langpanne til jul.) Dessuten har ingen fortalt meg at når man tar natron opp i en boks med rømme, begynner rømmen å boble og ese seg utover boksen sin, og lager masse søl. Men det var litt kult å se på.

Her er oppskriften:

IDIOTSIKKER SJOKOLADEKAKE (alt lages i en stor kjele = minimal oppvask!)

400 gr. smør, 4 1/2 dl. vann + 6 ss kakao, kokes opp (bruk litt stor kjele)
Ta kjelen av platen og putt resten oppi i rekkefølge:
9 dl sukker
580 gr. hvetemel
1 ts. salt
2 ts. natron blandes i en boks rømme og has i røren.
4 egg slås sammen og has i til slutt.
NB! Denne røren skal være litt tynn - ikke la deg friste til å ha i mere mel!

Røren helles i en stor (høy) langpanne, settes midt i forvarmet ovn på 175 gr. og stekes i ca. 40.min.

GLASUR
Mens kaken stekes, lager du glasuren i samme kjelen:
100 gr. margarin
1/2 dl. melk
8 ss kakao
2 ts vaniljesukker
1 pk melis
Dette smeltes sammen. Lag prikker i kaken før glasuren bres utover og renner nedi. Dette gjøres mens kaken ennå er varm.

Mmmmmmmm

-Idiotsikker hilsen fra Pilt

5 kommentarer:

Anonym sa...

Bet meg merke i
"jeg ønsker meg langpanne til jul"

......etablert.....

Hhihihhi

Anonym sa...

*Gomler sjokoladekake og hever seg over denslags bemerkninger*

Anonym sa...

Og i påfølgende tlf.samtale gomlet og pekt med lett hevede øyebryn på undertegnedes langpanne .......og strykebrett....
*Sukk*, klarer aldri å plukke de rette motstanderne.....

Anonym sa...

Sitte etablert i glasshus osv vet du - funker ikke det...
Men jeg deler gjerne sjokoladekake med deg - hvis du kommer over fjellet en tur :-)

Anonym sa...

Jeg kan bare meddele at det nå ikke er mer sjokoladekake igjen. Gumle, smatt smatt