19. januar 2006

Ordtak og andre tulltak no. I

Vi bruker en del begreper og ordtak på en heller bevisstløs måte. Etter å ha tenkt på det en stund, mener jeg å ha funnet ut at noen ordtak fremdeles gjelder, noen er gått ut på dato, noen er regelrett feil, og noen vet vi vel egentlig ikke lenger hva handler om i det hele tatt. Et eksempel på det siste er ”Pokker ta deg”. I dag er det en uskyldig måte å banne på. Dette uttrykket oppsto visstnok under svartedauen, og hadde betydningen ”Pesten ta deg”. Jeg tenker den satt når man sa det den gang!

Det er bedre med en fugl i hånden, enn ti på taket
Denne må ha en eller annen mystisk opprinnelse langt tilbake i tid. Hva i all verden skal man med en fugl i hånden? Hilse på den? Ut i fra dyrevernhensyn tror jeg ikke det er bra for fugler å befinne seg i menneskers hender heller. Jeg tror det er best for alle parter at de holder seg på taket.

Når krybben er tom bites hestene
En sikker kilde/hestekjenner har fortalt meg at hester slett ikke bites når krybben er tom – da er det jo ikke noe å bites om. De er jo ikke dumme heller disse hestene. Når krybben er full derimot, da bites de. Da kan de til og med sparke, så da er det lurt å holde seg langt unna.

Du trenger ikke gå over bekken etter vann
Nei, men på den annen side er en bekk en liten vannåre, sannsynligvis er den så liten at man med letthet kan hoppe over den. Så hva handler egentlig dette rådet om? Hva har gjort dette ordtaket så viktig at det overlever år etter år? Et utsalg av ekstrem redsel for å plumpe?

Tiden leger alle sår
Dette ordtaket bruker vi vel helst når vi snakker om følelsesmessige sår. Psykologisk forskning, blant annet fra Universitetet i Bergen, har vist at det ikke er tilfelle at slike sår leges ved hjelp av tiden. Psykiske sår kan heles, men det er ikke tiden som gjør det. Det er helt andre variabler som har innvirkning. Ordtaket gir inntrykk av at man ikke trenger å gjøre noe annet enn å sitte og vente. Tvert imot er det en eller annen form for egeninnsats/bearbeiding som er nødvendig for heling av slike sår. Ordtaket gir derfor et fullstendig feilaktig råd, som i verste fall kan bidra til å folk blir gående med sine følelsesmessige sår helt unødvendig. Derfor erklærer jeg herved dette ordtaket for fullstendig og totalt avlyst.

Du skal ikke selge skinnet før bjørnen er skutt
Denne må være utgått på dato. Enhver moderne nordmann vet godt at når det gjelder bjørner er det kun en ting som gjelder – nemlig å ha fellingstillatelsen i orden.

Det går unna som varmt hvetebrød
Nix, varmt hvetebrød går ikke unna i våre dager. Nå er det lavglykemiske Fedon-brød som gjelder. Det nye ordtaket lyder altså: ”Det går unna som lavglykemiske Fedon-brød”.


Det går den veien høna sparker
På grunn av manglende kjennskap til høns, klarer jeg dessverre ikke å vurdere dette ordtaket.

Som ild i tørt gress
Jepp, dette får jeg årlig demonstrert når naboen igjen (grrrr!!!) driver bråtebrenning, som i sin tur sender sur røyk innover meg på vakre vårdager. (Neste år står jeg klar med hageslangen, bare så du vet det, og det er ikke gresset jeg kommer til å sikte på!)

Ting Tar Tid
JAAAAA, og noen ganger blir jeg så innmari utålmodig!

Du skal ikke gå rundt grøten
Som periodevis havregrøtspiser, har jeg hatt anledning til å teste ut dette ordtaket. Jeg satte grøtbollen på gulvet. Og ganske riktig, å drive og gå rundt grøten fikk meg til å føle meg ganske dum. Forsøket på å hoppe over den fikk meg heller ikke til å bli særlig mer imponert over meg selv. Så herved friskmelder jeg grøten og ordtaket. Om det hele friskmelder meg er vel en annen sak…


-Pilt

1 kommentar:

Anonym sa...

Man skal ikke skyte bjørnen før høna har sparket ild i tørt gress rundt grøten.