21. desember 2005

Vintersolverv




I dag er det vintersolverv! Vi har årets såkalt korteste dag, men viktigst er at nå går det mot lysere tider! Jeg har vært litt forvirret, fordi noen steder står det at den 21. er vintersolverv, andre steder står det den 22. Etter et kjapt besøk på nettsiden til Institutt for teoretisk astrofysikk v/ Knut Jørgen Røed Ødegaard (vi går grundig til verks her ja), har jeg nå lært at noen år er det 21. som gjelder, andre år er det den 22. Vel, i år er det onsdag 21. som er så heldig å være vintersolverv, nøyaktig kl. 19.35 "snur" solen!

Et besøk på diskusjonsforumet for Hagegale avslørte at dette er en ekstra stor dag. Noen feirer den til og med med sine 200 nærmeste venner - for dette betyr nemlig at man definitivt går mot den etterlengtede hagesesongen. På denne årets mørkeste dag, trengte jeg noen sommerbilder å drømme meg bort i.

Så neste år skal jeg sitte på denne:



Mens jeg kikker på denne:



Og lar denne suse:



Mens jeg nærmest hører denne gro, og venter på at Pompel skal komme og plukke den, for å få en tidsreise tilbake til barndommen (er den ikke vakker?!):



Hurra for vintersolverv!

-Pilt

1 kommentar:

Anonym sa...

Ble god og varm nå!

Ha en riktig riktig god solsnudag!