5. desember 2005

Ertelysten

”Ertelysten” lyste en overskrift mot meg i dag. Ja, tenkte jeg, ertelysten har jeg vært en ukes tid. Helt siden jeg så et program med en mann som trillet vakre grønne erter ned i en sjenerøs bolle. Jeg har ikke klart å få disse ertene ut av hodet mitt siden det.
Jeg har i grunnen ikke spist noe særlig med erter på mange år. Kanskje fordi jeg har forbundet dem med frosne gulrøtter og blomkål i pose. Den typen som ikke smaker noen verdens ting.

Når jeg tenker på erter nå ser jeg for meg lillesøsteren min som to-åring. Når hun fikk øye på ertene på middagsbordet lyste hun opp som en sol. Hun kunne ennå ikke si ordet ”erter”, men ingen var i tvil om hva hun var ute etter. Synet av den lille jenta som gledesstrålende satt og spiste en og en ert følger meg ennå. Og jeg forstår henne godt. Erter har en deilig farge, en flott form, og er søte og gode.

De har vel engang hatt en litt annen status enn de har i dag også. I førjulstida i fjor spurte jeg en gammel dame jeg kjente om hva de spiste på julaften da hun var liten jente. Hun strålte opp da hun tenkte tilbake, og svarte: ”Erter og flesk. Du kan tro vi gledet oss. Erter og flesk var det beste vi kunne få.”
Det må ha vært harde kår nordpå den gang. Det er vanskelig å forestille seg gleden over erter og flesk på julaften i det overflodssamfunnet vi lever i nå. Akkurat det syns jeg er litt trist i grunnen.

Men nå var jeg som sagt ertelysten, og fant ut at det var på tide å følge opp lysten med handling.

Det ble til dagens:

ERTEFANTASI

Stek bacon.
Tøm stekepanna.
Hell litt lettmelk og litt matfløte i stekepanna.
Ha baconet tilbake i panna.
Tilsett deilige grønne erter (den frosne typen)
Ha i litt nykvernet pepper
Tilsett litt urtesalt. Bruk eventuelt Knorrs italienske urtebuljong (den er knallgod!). Du trenger ikke en hel buljongterning, men bruk en rasp, og rasp litt av terningen. Det er sannsynligvis ikke nødvendig med salt, siden baconet er ganske salt.
La det stå og surre og koke litt inn.

Kok pasta, og bland med Ertefantasien. Dryss litt parmesan eller annen ost over.

Kjapt å lage, og det ble veldig godt.

Nå venter godstolen *smiler salig*

- ertelysten hilsen fra Pilt

Ingen kommentarer: