7. desember 2005

Hurra for forskerne!

Ukens gladnyhet fra ”Sykehjørnet” er at noen forskere ved Georgetown University kan ha funnet biologiske markører for CFS/kronisk utmattelsessyndrom/kronisk tretthetssyndrom/ME (et barn som overhodet ikke er kjært, men som likevel har klart å skaffe seg veldig mange navn). OK, det er en liten studie, men en liten studie kan jo føre til en større studie.
I denne undersøkelsen har forskerne funnet at pasienter med CFS har noen proteiner i ryggmargsvæsken som kontrollene i studien ikke hadde. Dersom dette skulle vise seg å være riktig, vil det være et kjempestort skritt videre for alle pasientene. Dette første skrittet består i at dette kan bevise at pasientene ikke er late unnasluntrere som liker så godt å ligge på sofaen, men at de (inkludert Pilt) har en lidelse som skeptiske leger kan lese av og klassifisere i sin elskede kategori ”objektive funn” (OK, litt bitter usaklighet der, men men). Så nå er det bare å vente på fortsettelsen. Her er lenken for spesielt interesserte:
http://www.immunesupport.com/library/bulletinarticle.cfm?ID=6866

Pompel skriver om vårfornemmelser i dag. Jeg for min del fikk et akutt behov for å avlyse vinteren nå. Behovet oppstod etter en SMS fra en av hjemmets utfløyne medlemmer. Han ga meg en lenke til en engelsk nettbutikk som selger en helt utrolig mengde med ulike varianter av urte- og grønnsaksfrø. Åååååh som jeg lengter til hagetid igjen…. Suuuuuukk……

I hagen har for øvrig plantene fått beskjed om at her praktiseres det etter regelen ”survival of the fittest”. En god darwinistisk leveregel som helt klart fører til mindre hagearbeid for hageeieren, i og med at friske planter klarer seg selv. En stakkars rododendron har i mange år desperat forsøkt å holde seg i live, men i høst fant jeg ut at det kunne være like greit å la stakkaren slippe flere pinsler nå. Den ble gravd opp og lagt til side bak huset i påvente av å gå i kompostkverna. Da skjedde underet over alle undre. Den har ligget der med rota i været i flere uker, og plutselig har den frisknet til som bare det. Jeg har nå skjønt at den på den måten prøver å meddele meg at den gjerne vil ha en ny sjanse. Bløthjertet som jeg kan være, er den nå plantet på nytt på et bortgjemt sted hvor den i ro og fred skal få gjøre sitt nye forsøk på ”survival”. Jeg vil her og nå sende en hilsen til alle verdens strevende rododendroner og ønske dem alle lykke til!

Også vil jeg ønske forskerne ved Georgetown University en hyggelig jul og et godt nytt år siden de er så greie å forske på det de gjør! Hurra for forskerne!

-Pilt

2 kommentarer:

Anonym sa...

Dette er gode nyheter. Jo mer medisinsk og mindre psykologisk sykdommen blir, jo høyere "status" får den (desverre..).
Jeg angrer yrkesvalget mitt for tiden, vil ikke allikevel!! Den første sluttet å komme etter 6 timer (takk skal du faen meg ha!), selv om det gikk mot en avslutning. Har hatt første time på ny sak, gikk ikke veldig bra. Meget spesiell sak, var ikke forberedt på det jeg møtte, og fikk litt panikk. Fått beskjed om å lene meg godt tilbake og puste ut, får se om neste time blir bedre. Men tviler sterkt på om jeg egner meg for dette her om dagene. Får se hvilke jobber jeg søker om to år. Det skal visst være mye ledig på rema..
I dag pakket vi sekken når jeg kom hjem og dro ut på tur i den blå timen. Gikk på en fin grusvei, og stoppet etter en stund for å innta dagens middag som var wienerpølser på termos, ketchup og pølsebrød. Helt topp!
Bertine kastet mesteparten av maten sin til musene som bor i skogen.

Får gratulerer med nyåpnet blogg! Veldig god ide, kjekt å følge med på hva som opptar dere.

klemz og koz og zånn!!

Anonym sa...

Takk for gratulasjon :-)
I 2005 burde vi vel ha kommet lenger enn at medisinske fenomener har høyere status enn psykologiske, men endel holdninger er meget seiglivede. Det der er et kjempetema i seg selv.

Angående tvilen din på yrkesvalget: Det er de dyktigste som tviler, fordi de ser at det hele er komplisert. Og de både tør og tillater seg å tenke over det, og dermed kommer også tvilen. Det er på samme måte som når du stadig lærer mer om noe bestemt. Jo mer du lærer, jo tydligere ser du alt du ikke kan. Jeg tror det kommer mer kompetanse ut av tenkningen og tvilen. De skråsikre fagfolkene er de farligste. De som ikke ser og ikke lytter. Hadde historien bare inneholdt skråsikre folk hadde ikke verden gått videre. Hva skal skråsikre folk med forskning for eksempel? De tror jo allerede de vet. Dersom du ikke hadde egnet deg hadde jeg sagt tydelig fra til deg for lenge siden. Jeg ville ikke blitt sittende å se på at du tok en lang utdannelse du ikke egnet deg for. Det som er flott er at når du er ferdig har du faktisk mange ulike jobbmuligheter. Dersom du ikke liker det du holder på med, eller syns det blir for slitsomt, så kan du velge en annen retning. Jeg vet det høres litt hovent ut, men Rema-fasen er et velkjent fenomen. Jeg ville blitt mye mer bekymret om du gikk i gjennom hele utdannelsen uten å være innom Rema-fasen, men i stedet syns alt bare var en lek.

Skogsturen hørtes kjempeflott ut. Det er godt å høre at Bertine har så god omsorg for musene. Det har hun nok lært av mamman og pappan sin :-)

klemz og koz og zånn til deg også!