8. desember 2005

ENØK

Pilts personlige energiøkonomiseringsprogram (heretter kalt ENØK), satte ny rekord idag.
Klarte å gjøre unna juleshoppingen på 1 time! Hadde lista klar, og klarte å finne et kjøpesenter som var nesten tomt for folk. Akkurat det er jo nesten for godt til å være sant i desember - men det finnes altså.

Måtte dessverre bruke mye av kvelden på å skrive innholdet i en henvisning av meg selv til spesialist. Dette er jo fastlegens jobb, jeg er jo pasienten mener jeg. Men det er klart at legen sparer masse energi på å be pasienten skrive innholdet selv. Så dermed har jeg sørget for at legens personlige ENØK-program også har gått bra i dag. Akkurat det har en liten bismak når jeg tenker meg om. Det har også en bismak at man må bestille time, møte opp hos fastlegen med frankert konvolutt, og sørge for å sitte der og se på at legen skriver - for å være sikker på at legen faktisk gjør sitt skriftlig arbeid. Så må man putte det skriftlige arbeidet i sin medbrakte frankerte konvolutt, og sende det selv, slik at man er sikker på at det blir sendt. Interessant å være pasient.

En annen interessant problemstilling er når trygdekontoret ringer meg og sier de mangler papirer fra legen, og ber meg ringe legen. Jeg ringer legen og etterlyser papirene, hvorpå legen sier at jeg må ringe trygdekontoret og si at legen har sendt papirene. Jeg ringer trygdekontoret og forteller hva legen har sagt. Så må jeg ringe legen igjen og fortelle hva trygdekontoret har sagt. Sånn kan jeg få en hel dag til å gå unna på et blunk. Og så lurer folk på hva jeg gjør hele dagen? Helsevesenet har en helt egen evne til å sysselsette folk.

Det samme har Aetat. Man sender en søknad. Den blir borte. Man ringer et Aetat-kontor, som ber en ringe et annet Aetat-kontor. Sistnevnte ber en ringe tilbake til det første, som igjen ber en ringe tilbake til det andre osv. Slik kan man få enda en dag til å gå. Det er kanskje mer logisk når Aetat holder på slik enn når trygdekontoret gjør det. Jeg mener, det er jo i det minste meningen at Aetat skal sysselsette folk. Jeg lurer på om de har en egen kategori i statistikken sin som heter at søker nå er "internt ansatt". Neste gang skal jeg be om lønnsøkning og frynsegoder.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hva var det du kjøpte i julepresanger a ? Noe til meg ?

Anonym sa...

Vi får høre hva du svarer når nissen spør om du har vært snill i år da :-)

Anonym sa...

Kan ikke annet enn å le - særdeles rapp i pennen i dag, vennen min!

Men systemet er dog til å gråte av..