8. februar 2006

Nordisk yoga




Svensk TVs morgensending hadde et innslag om strikking i dag. Her blir strikking omtalt som nordisk yoga.
De som tror at strikking handler om tradisjonelle norske lusekofter, må tenke om igjen. Nå er strikking blitt trendy. Kvinner, og faktisk noen menn, ser ut til å hive seg med på bølgen. Strikking omtales som avlappende og trygt, meditativt og kreativt. Man kan lage seg noe som er unikt i stedet for det masseproduserte. Selv guttene i snowboardmiljøet skal ha hevet seg på, om ikke på strikkebølgen, så på heklebølgen.
Det er etablert strikkemøter på kafeèr, og strikking er stort på internet.
5 min ut i sendingen på lenken under her er svensk TVs innslag:

TV-innslag

I tillegg er strikking (og hekling) blitt OL-øvelse. Under OL-strikkingen er doping tillatt. Mest mulig sjokolade, kaffe og rødvin anbefales. Det er nå påmeldt flere utøver i strikke-OL enn i det tradisjonelle OL. Blant annet Norge, Sverige, Frankrike, Canada, Wales og England stiller lag. Sist jeg var inne og kikket var det 3.177 påmeldte! Jeg hadde tenkt å melde meg på, men så minnet noen meg på at jeg ikke tåler stress, og at jeg egentlig ikke er noe konkurransemenneske, så jeg stiller som heiagjeng i stedet. Vurderer nå å strikke meg sånne duskedingsegreier som duskedingsegreie-damene har, mens jeg trener på heiaropene.

OL-strikking

At strikking ikke lenger bare handler om lusekofter, er lenken under her et veldig godt eksempel på. Det vil si, det er et noe morbid og grensesprengende eksempel på det. Man kan like det man ser, eller man kan la være. Uansett tenker jeg at det viser at strikking og hekling er en høyst levende syssel i stadig utvikling, og det syns jeg er flott. Tåler du å se Dagsrevyen, tåler du nok bildene her også. Velkommen til Art Knitting:

Art knitting

- Strikkende hilsen fra Pilt

Ingen kommentarer: