22. februar 2006

Muggen herlighet!

Jeg klarer ikke spise blåmuggost på brødskiva. Det er noe inni meg som protesterer mot muggen mat. Så satt jeg der i et middagsselskap da, og hva annet kommer på bordet enn saus lagd med blåmuggost. Jeg hadde lyst til å dra og hente meg en hamburger i stedet, men det gjør man jo ikke i middagsselskap da. Man prøver å smile så godt man kan, og håper at det hele snart er overstått. Men jeg fikk meg en skikkelig overraskelse. Det er jammen den beste sausen jeg har smakt noen gang. Jeg hadde lyst til å snike meg ut på kjøkkenet og få ut de siste restene fra sausegryta. Jeg spiser fremdeles ikke blåmuggost på brødskiva. Men jeg satte i gang med å lage min egen saus. Første gang jeg gjorde det, silte jeg ut de blå mugne klumpene, for jeg følte fremdeles motstand mot dem. Hvorpå jeg ble utsatt for omfattende mobbing. Så nå lar jeg det stå til, med mugne klumper og det hele, og det blir like utrolig godt hver gang. Jeg fant følgende oppskrift til en pastarett, og den er himmelsk god:

125 g gorgonzola (eller en annen blåmuggost), kuttet i biter.
4 ss helmelk
3 ss smør
1 klype salt
1,5 dl kremfløte
6 ss revet parmesan

Ha gorgonzola, melk, smør og en klype salt i en stor stekepanne og varm forsiktig opp.
Rør godt til alt er smeltet.
Ta stekepanna vekk fra kokeplaten og tilsett ferdigkokt pasta, samt fløte og parmesan. Rør godt til parmesanen er smeltet, smak til med salt og server straks.

Denne oppskriften er beregnet for 4-6 personer. Retten tar ikke lenger tid å lage enn det tar å koke pastaen.

- Muggen hilsen fra Pilt

Ingen kommentarer: