16. mars 2006

Stevia


Schrødingers katt på NRK i kveld hadde de et innslag om planten Stevia.
Stevia er en plante som er svært mye søtere enn sukker, og den kan brukes som søtningsstoff i mat og drikke. Planten høres faktisk fullstendig genial ut. Med tanke på alle helseproblemene relatert til for eksempel overvekt og diabetes, ville det være fantastisk om Stevia kunne erstatte sukker som søtningsmiddel. Vi har jo kunstige søtningsmidler til disposisjon, men disse er vel også omdiskuterte med hensyn til for sunne de egentlig er.

Jeg har prøvd å følge litt med på om det har kommet mere informasjon om Stevia. Det som har kommet fram så langt er vel det samme som kom fram i programmet i kveld. Japanerne har tillatt det, mens USA, EU og Norge har forbudt det. Det eneste forskningsresultatet jeg har hørt om er at Stevia kan nedsette fruktbarheten hos menn, noe som selvfølgelig er en bivirkning av en sånn art at Stevia ikke bør tillates - dersom dette forskningsresultatet er riktig. Så langt har jeg hørt at dette forskningsresultatet framkom i en studie av rotter, hvor altså hanrottene fikk nedsatt fruktbarhet. Men en eneste studie på rotter monner ikke noe særlig når det gjelder å skulle si noe mer om Stevia. Mange mener at forskningen på Stevia blir hindret at den mektige sukkerindustrien. Om det er sant vet ikke jeg, men jeg ville vel ikke blitt veldig forundret om det var tilfelle. Vel, uansett føler jeg at jeg er like klok (eller kanskje heller like lite klok) etter programmet i kveld. Men jeg følger spent med på fortsettelsen.

I høst fikk jeg tilsendt to Steviastiklinger etter å ha kommet i kontakt med en dame over internett som har slike planter. Jeg er hagegal om våren og sommeren, men er ikke flink til å passe plantene om vinteren. Men disse to stiklingene har jeg pleid som om de skulle være det reneste gull, og jeg har faktisk klart å holde liv i dem, selv om de misliker vår mangel på lys i vinterhalvåret. Så hvis de bare kunne komme fram med mere forskning nå - så sitter jeg klart til å spise Steviaplantene mine - forutsatt at forskningsresultatene tilsier at det ikke er farlig da selvfølgelig. Men det kan kanskje hende at jeg tar en liten smak uansett... Vi får se hvor modig jeg er.


-Pilt

Ingen kommentarer: