26. mai 2009

Intelligent avl?


(Photo from Celebrity dog blog)

Under lett pludring med Vaktmesteren ved middagen i går, kom jeg fram til et skremmende perspektiv.
Hunder stammer jo egentlig fra ulven. Selektiv avl har gjort at akkurat det kan være temmelig vanskelig å skjønne, for eksempel når man ser en liten chuachua eller hva i all verden disse små fluffy veskehundene heter. Selektiv avl ser altså ut til å ha vært "vellykket", da man på denne måten har skapt dyr som ser ut slik noen mennesker vil at de skal se ut. I tillegg så har man avlet fram spesielle egenskaper, slik at de kan jakte på et bestemt dyr, eller passe i en veske fra Gucci. En TV-dokumentar jeg så for noen måneder siden, trakk fram den helsemessige siden ved dette. De skadene som enkelte hunderaser etter hvert har fått, kan egentlig ikke beskrives som noe annet enn groteske, og svært plagsomme og smertefulle for hundene. Denne avlen har frambrakt hunder som man må regne med trenger omfattende operasjoner og medisiner for å kunne fungere sånn noenlunde. Blir det hund her i huset noen gang, tror jeg at jeg går for en god gammeldags "gatemiks".
Nå har jeg lest en del rasekattsider på nettet, og jeg ser at her er det også et veldig sterkt utseendefokus på kattene. Eksempelvis så jeg i fjor en rasekatt som ble solgt til sterkt redusert pris, fordi den hadde feil øyenfarge i forhold til rasestandarden. Jeg er sikker på at nevnte katt var et aldeles verdifullt dyr, men jeg skjønner at jeg nok ser etter andre egenskaper enn kattens øyenfarge og utseende. Vi pludret videre over middagen, og jeg sier at jeg vil lære katten å komme løpende til meg på kommando. Dette her utvikler seg etter hvert, og vi får mange ideer om hva vi kan prøve å lære katten. Jeg sier at denne katten kommer til å trenge å være intelligent, så mye som vi har tenkt å lære den. Plutselig slår det meg at jeg aldri har hørt om noen som driver selektiv avl for å frambringe høyintelligente dyr. Med tanke på hvor vellykket selektiv avl har vært, blir perspektivet her ganske skummelt. Hadde noen faktisk drevet selektiv avl med tanke på intelligens, så ville dyrene antageligvis vært mer intelligente enn oss mennesker nå. Så det er kanskje en grunn til at dyreoppdrettere er mest opptatt av utseende? Det ville jo vært litt kjipt å se bikkja ta over regnskapet…


-Pilt

3 kommentarer:

Pompel sa...

"...jeg vil lære katten å komme løpende til meg på kommando." *Ler*

Men en hund etter tall måtte da være genialt...så lenge Fido får det i pluss, ville ikke jeg klaget ;0)

pilt sa...

Hø, *ler* du liksom. Den forrige pusen kom løpende på kommando den! Trening med skalldyr som belønning er jysla effektivt.

Hehe, en Fido som får alt i pluss høres bra ut ja :-)

Anonym sa...

Hang meg opp i det bildet av ms Hilton. Herregud så jævlig dum hun ser ut.. Ufattelig dum stakkars.
Kanne