6. mars 2009

Pompelstryk i moral&etikk...

Det nærmer seg konfirmasjon i den Pompelske klan, den første i sitt slag... Konfirmanten selv grugleder seg, fryktelig i tvil om hvorvidt faren og tanta har til hensikt å sette ut i live alle planene hun har blitt forespeilt - og gjør sine egne undersøkelser i forkant, f.eks om duken vil være lang nok til at den skjuler hele henne når hun kryper under bordet i skam...

I dag ble invitasjonen overrakt med et "Nå e' du offisielt invitert, Tante!"
Noe som fikk temaet Konfirmasjonstale frem...

"Vi har delt inn talen i ulike avdelinger", begynte faren..."Jeg tar meg av historien, onkel tar seg av etikk og moral, før Tante overtar..."

"Hva?!", utbrøt jeg...."Hvordan kan det ha seg at han skal ta seg av det moralske og ikke jeg??"
Latteren kom spontant og umiddelbart fra både konfirmant og foreldre, selv ikke en appell til ungdommen om alt det oppbyggelige hun hadde lært og erfart gjennom snart 15 år med Pompeltanta, nådde frem...

Hrmpf....som om ikke det er viktig å vite når hun skal være 19 (på konsert på Byscenen med tanta), og når hun er 14 (for å få barnebillett når hun og tanta tar buss)....



-Pompel *finpusser talen*

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hehehe, jeg syns du skal ta det som et godt tegn at du klarer å korrumpere tantebarna dine. Etterpå blir de jo alltid sendt hjem til foreldrene for reparasjon allikevel :-)

Anonym sa...

*knegg* ...mulig enkelte erfaringer blir beyond repair....
;0)

Anonym sa...

Vil bare opplyse om at skader påført tantebarn er utenfor vaktmesterens kompetanseområde.

Hilde C. sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Anonym sa...

Men det er ikke utenfor Vaktmesterens kompetanseområde å gi barnebarna mest mulig is og brus til frokost...;-)

Anonym sa...

Og ja, men jeg er alltid flink til å rydde bordet for sjokolade, seigdamer og potetgull om kvelden når jeg legger meg. Og brødskive først. Men de stakkars barna får jo bare godteri hver lørdag og ikke har de Nugatti hjemme en gang. For øvrig må jeg alltid kjøpet ny boks Nugatti før de kommer på besøk, selv om barna aldri spiser den opp mens de er her, og jeg bruker ikke søtt på brødskiva.