18. oktober 2006

Flyvende reker

Litt småtufs i kroppen og et stort behov for ekstra god middag i dag.
Scampi er en av yndlingsrettene, så i dag skulle det bli et ordentlig luxusmåltid!
Hadde kjøpt scampi i urtesaus (jaaada, selvsagt burde jeg laget sausen selv - men saus og meg......say no more...).

Åkkesom; Panna ble varmet opp (Advarsel til Pilt; Lukk øynene litt.....sånn ja), en god margarinklump freste opp og gjorde klart for godsakene - i følge bruksanvisningen skulle dette surre og kose seg en liten stund, så jeg forlot åstedet (Pilt.....nå kan du åpne...ikke mer margarin - lover...).

Plutselig hører jeg det skjer ting ute på kjøkkenet - først trodde jeg det var en pelskledd som hadde blitt litt for nysgjerrig, men da det første smellet kom - var jeg overbevist om at nå - NÅ brenner det!

I stor fart bærer det mot kjøkkenet, overbevist om at jeg vil se åpen flamme og det som verre er. Idet jeg går over terskelen, smeller det en gang til - og et flyvende prosjektil treffer høyre arm! Før jeg rekker stort mer enn å registrere fenomenet, smeller det enda en gang - denne gangen blir det bomskudd, en rødrosa klump går inn for landing på kjøkkenbenken.

Storøyd ser jeg hvordan stekepanna er omgjort til en krigsmaskin i beste star wars ånd - rødrosa vesener myldrer rundt som hissige fly - samles i midten og tar sats - ready for take off! Innen jeg rekker å dra flyrampen av plata, klarer ytterligere to sinnatagger å ta av...

Og jeg sverger - jeg hadde IKKE så sterk varme som det høres ut som! MIDDELS varme burde de tåle, noe jeg også fortalte udyrene etter at de hadde roet seg litt ned...

Nå står stekepanna og pastagryta på hver sin side av benken - før jeg har fått ordentlig verneutstyr i hus er jeg ikke helt sikker på om jeg tør å introdusere de to for hverandre- hva om de til sammen blir dynamitt??

Og brødskiver er jo mat det også...



-Sulten Pompel

14 kommentarer:

Anonym sa...

Helt utrolig!!? Kanskje de trodde de var maiskorn som skulle bli til popcorn??

Anonym sa...

Ja, kanskje sausen hadde gått de til hodet og ga kraftige hallusinasjoner??
Urter, vettu - skal ikke kødde for mye med denslags ;)

Anonym sa...

Kanskje rekene hadde spist mais før de ble dradd i land? Jøss for en historie, noe sånt har jeg aldri hørt om. Merkelige greier.
Du har ikke veldig høy feber da Pompel? Feberfantasier osv?? God bedring til deg i allefall.

Anonym sa...

Kan være feberen....NEIDA! Er vel ikke så uvanlig å bli angrepet av killer-shrimps??
Eh.....

Anonym sa...

Vi får høre hvordan det går neste gang du lager mat da. Din siste forespørsel til Pilt tyder på at du har noe indisk i emning. Hørte jeg killer vindaloo kylling??

Anonym sa...

Fjærkre av den fredelige sorten - I hope ;)

Anonym sa...

Jeg skal forelegge fenomenet "killer shrimps" for fagekspertisen, og se hva de har å si. Dette krever jo nærmere utredning.

Anonym sa...

God idé Gorgon - litt spent på resultatet. Foreløpig har jeg tenkt ut en teori, prøvde å sette meg inn i reka`s verden der den ligger og kjenner varmen stige - hvis det var meg, ville jeg etter en liten stund også begynt å hoppe rundt mens jeg skrek "au-au-varmt-varmt-au-varmt" - for så å prøve å rømme. Logisk, ikke sant??

Anonym sa...

Jeg er virkelig imponert over din innlevelse i rekas verden. Det viser en empati utover det vanlige. Imidlertid finner jeg det passende å påpeke følgende: Reka er dau, allerede før den ligger i butikken!

Anonym sa...

Tusen takk *smiler beskjedent* - men.....død??? Hva meeener du??!
Dessuten, hva vet vi om rekenes after-life? Kanskje de er som flyndra, spreller selv etter å blitt flådd, eller høna...løper etter hodet er hugget av (hva nå ei flyndrehøne har med dette å gjøre...), men kanskje de egentlig må opp til neste livs-nivå på sin vei til Nirvana, før de slutter å føle smerte? *hmmmm* den var litt skummel å tenke på...
PS - må bare fortelle at word verification for denne kommentaren sluttet på regr (altså sør-fylkets reger, altså resten av landets reker...) Et....tegn?

Anonym sa...

Hva mener du med at flyndra spreller etter at den er flådd??? Gjør den det?? Sikker på at den var død???

Anonym sa...

De får sånne rykninger,har gjort det der en gang - vi hadde fått de inn på kjøkkenet, skulle filetere -og der sprella de....aldri spist flyndre siden, forresten... *gyse*

Anonym sa...

Fagarbeideren har uttalt seg om fenomet:
"Grunnen til at de poppet vet jeg ikke, men når de er behandlet så lenge, er de blitt så seige å jævlige, at de ikke "tåler" mer varme og er blitt helt uttørket.
En del andre ting popper jo når det er helt tørt, som: poppkorn, villris, skinn, bacon og masse mer."

Altså: De hoppet ut, når de ikke lenger var egnet til menneskeføde...

Fagekspertisen kom også med andre utsagn:
"Aldri bruk melange i matlaging, mat er til for å nytes...."

"Hvis det sto på pakken at denne retten skulle tilberede lenge på middels varme kunne man saksøkt dem hadde man bodd i USA. Scampi skal ristes i panne på sterk varme til de er rød utenpå og nesten stekt igjennom. Alltid når man varmebehandler råvarer må man ta de ut før de er ferdig siden prosessen fortsetter etter steking. Ved lang varmebehandling av skalldyr blir de melete og ekle i konsistens, som ikke smaker godt i det hele tatt."

Så da vet dere det.

Anonym sa...

Note to self: Unngå ekle kamikaze-reker som er høye på melange... ;0)