30. mars 2007

Bes melde seg snarest, mens vi ser en søt videosnutt

Fra det ene til det andre. Jeg har hatt en interessant diskusjon per e-post med en lege som kom inn på at det muligens må et paradigmeskifte til for at ME skal bli forstått. Kort fortalt ifølge Wikipedia er et paradigme: "Den amerikanske vitenskapshistorikeren Thomas Kuhn definerte «paradigme» som de felles, i vid utstrekning uskrevne spilleregler, som samler et forskerkollektiv omkring en bestemt problemløsende, vitenskapelig praksis. Kuhn beskriver den vitenskapelige utviklingen som bestående av ulike faser som leder frem til en brytning mellom etablerte og nye paradigmer, som igjen ender i et paradigmeskifte; en aksept av det nye paradigmet."
Ergo er et paradigmeskifte: "Et systematisk skifte i måte å tenke på som er av betydelig størrelse og rekkevidde. Paradigme blir brukt som betegnelse på særlige regler innenfor vitenskapelige disipliner."

Kjente paradigmeskifter er: Det heliosentriske verdensbilde (Copernicus/Galilei), Charles Darwins utviklingslære, og Einsteins relativitetsteori.

Da jeg er stygt redd for at denne legen kan være inne på noe, vil jeg på det mest innstendige be eventuelle nye copernicusere, galileiere, darwiner og einsteiner som mener de er svangre med et paradigmeskifte, melde seg snarest på nærmeste universitet, og sørge for hurtig publisering av sine teorier. Helst etterfulgt av heftig markedsføring, gjerne innbefattet reklamesendinger på TV i beste sendetid (gjerne mellom L'Oreal og Pampers). Her har vi ingen tid å miste.

På den annen side, så ville jeg også blitt veldig glad for alternativet åpenhet og frisinnethet. De som mener seg åpne og frisinnede kan like gjerne også melde seg på nærmeste universitet i samme slengen.

Mens vi venter, kan vi ta en titt på en veldig søt liten videosnutt på YouTube:

Veldig søt videosnutt

-Pilt

P.S. Et annet alternativ ville selvfølgelig være om vi kunne gjort i det virkelige liv, det de gjør i denne lille filmen her :-)
D.S

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åpen og frisinnet som jeg er, rekker jeg opp hånda og melder meg på nærmeste universitet - mens jeg venter på å få bli en oter i mitt neste liv...;)

Anonym sa...

Da har du skjønt det :-)