8. februar 2007

En røykers natttlige mareritt

Det er utrolig oppskrytt å være røyker når man kl. 00.45 på natten oppdager at man er tom for røyk. Tanken på å våkne neste morgen uten røyk er uutholdelig, altså må man dra av gårde i den sene nattetime for å skaffe mer. Det er 7 minus ute, sneen har lavet ned. Etter å ha pakket seg inn fra topp til tå, må man ut å måke fram bilen. I det man kjører ned utkjørselen (50 meter bratt bakke nedover), oppdager man at naboen som har ansvar for nederste del av bakken, ikke har ordnet opp, hvilket gjør at man seiler ned siste biten, og nesten treffer både søppelspann og postkassestativet. På bensinstasjonen blir man møtt av en utrolig blid ekspeditør, det var en opptur. Så var det hjem igjen. I innkjørselen ligger det fremdeles 50 meter bratt bakke som nå skal forseres oppover. 1. forsøk mislykkes. 2. forsøk mislykkes. 3. forsøk mislykkes, og jeg kjenner lukten av svidd gummi. Jeg sender tanker til naboen som ikke kan settes på trykk, og lurer på hvor i all verden jeg skal gjøre av bilen sånn midt på natta. Vurderer å sette bilen hos en annen nabo. Siden det er natt kan jeg ikke spørre dem, og jeg lurer på hva de kommer til å tenke når de plutselig finner bilen min på gårdsplassen deres i morgen tidlig. OK, jeg satser alt på et 4. forsøk. Jeg tar fart, bilen slår selvfølgelig nedig med et smell, men jeg klarer å forsere naboens umåkte stykke vei. Endelig asfalt under hjula. Helt til jeg klarer å kjøre litt skeivt, og ender i snøen igjen. Jeg står midt i bakken nå. Gorgon skal på jobb i morgen tidlig, altså kan ikke bilen stå der. 1. forsøk på å komme videre, nix, funker ikke. 2. forsøk, nix. 3. desperate forsøk, klarer det nesten, men skjønner at jeg må velge en annen rute. 4. forsøk: Joho, kommer til toppen, treffer nesten Gorgons bil, men klarer akkurat å få lurt bilen på plass. Puh. Kanskje på tide å vurdere å slutte å røyke?

-Pilt

7 kommentarer:

Anonym sa...

Huff, skulle så gjerne sagt at jeg ikke så NOEN kjente trekk der.....
Men du har i det minste vært ute en tur....noen lyspunkt må man da fokusere på..:)

Anonym sa...

Grrr. Ikke utsett deg for mer tull som inkluderer biler! *sint* Få deg en kjelke heller, du har ingenting i en bil å gjøre midt på natten når du holder på å krajse både her og der.

Anonym sa...

Eg meinte sånn spark eller ka faen det hette. Jaja, kjelke? det e jo stort sett bare nedover eine veien jaffal. Ta kjelke ein vei og taxi him

Anonym sa...

Bare husk å ta et bilde hvis du gjørr det.. HAHAHAHAHA!!!

Anonym sa...

Bilde du liksom - nix. Kjelke? Har ikke noe mer styring på det vel? Da risikerer jeg å havne i fjorden i stedet når jeg starter på bakke nr. 2.
Jeg har lagt igjen en lett snurt beskjed til naboen, siden det er like glatt idag, og jeg har hatt like store problemer når jeg skulle opp og ned. Ellers så har jeg hamstret sigaretter :-)

Anonym sa...

Man må selvfølgelig bemerke at noen for alltid er kvitt problemstillingen med at man kan risikere å være tom for røyk om morgenen, siden man ikke noen sinne igjen vil ha behov for røyk om morgenen. Det er godt det.

For øvrig ville jeg - kl045 om natten - hvis jeg hadde blitt forespurt på den tiden - og siden jeg da hadde sovet en times tid allerede - foreslått:
Sneiper ?
Demonterte sneiper - kan brukes til å rulle inn i sigarettpapir.
Sigarettpapir kankanskje finnes innerst i en eller annen skuff som ikke har vært undersøkt på lenge.
Hvis ikke kan toalettpapir kanskje brukes, hvis det ikke er de softe typen, men da er jo Aftenposten en siste utveg. Men bruk ikke kontaktlim. Det kan gå ut over øyenbryn.

Så ville jeg kanskje tilbudt å stå opp litt tidligere, så jeg kunne rekke å kjøre hjem med en pakke sigaretter, før jeg reiser på jobb. Vaktmestere skal jo gi service...

Anonym sa...

Vil jo bare opplyse Pilt's fanclub om at naboen var ute å måket veien kl. 2345 forrige kvelden. Da var han nettopp kommet hjem.
Lapper på døren fra Pilt etter midnatt gjør inntrykk.